Tips og Råd - Janome CoverPro



Tips og råd for bruk av CoverPro


Sliter du med CoverPro? Prøv deg frem med disse tipsene:

PS. Denne er ikke blitt oppdatert på noen år, men jeg lar den ligge ute 
- da jeg vet det er flere som fortsatt bruker denne


1. Ikke knytt trådene
2. Tre den manuelt, alle trådene gjennom 
3. Prøv deg frem etter denne guiden:

LIGHTWEIGHT KNITS
Left, Right Needle Tension: 2, 2
Looper Tension: 5
Stitch Length: 3 to 4
Pressure Foot (knob on top): 1/2" or 13mm (measure with a ruler)
Differential: 1

MEDIUMWEIGHT KNITS
L, R Needle Tension: 4, 4
Looper Tension: 3
Stitch Length: 3 to 4
Pressure Foot: 3/8" or 10mm (measure with a ruler)
Differential: 1

HEAVYWEIGHT KNITS
L, R Needle Tension: 6, 6
Looper Tension: 0
Stitch Length: 4
Pressure Foot: 3/8: or 10mm (measure with a ruler)
Differential: 2


Husk alltid å starte innpå stoffet, CP kan ikke sy utenfor stoffet.

Den største feilen nybegynnere gjør, er at de glemmer å justere "knappen" på toppen av maskinen. (trykkfotpresset) Denne "tappen"/knappen er blitt strammet til på fabrikken, og må løsnes på for å at du skal få et fint resultat!
Finn en liten linjal, og mål høyden på knappen. Hvis du skal sy i medium tykt stoff, vri på tappen slik at den står på 3/8. Skal du sy i lette stoffer, kan tappen stå ca halvveis. (1/2)


Årsaker til at tråden kan ryke:
Tråden blir ikke matet riktig av spolen, bruk spolekapsler
Tråden sitter fast i et hakk eller annet grovt sted på spolen
Tråden faller av spolen og blir sittende fast under spolen, bruk nett
Tråden blir vaser eller snurrer seg rundt trådholderen (den øvre vaieren) første tredningssted etter spolen 

Om tråden "floker/nøster" seg til baksiden kan det hjelpe å sjekke at tråden sitter skikkelig i trådspenningen. Prøv å dra tråden frem og tilbake ved trådspenningen, for å være sikker på at den ligger godt nok nedi. 

For å unngå hoppesting eller blør bakpå, er det anbefalt å bruke sybordet eller lignende for å unngå dragning i stoffet. Støtt stoffet med venstre hånd, og guide det - men IKKE dra i det. Drar du i stoffet kan det føre til hoppesting eller lignende. Ser du skriver at du trekker i det, det skal man ikke 

Vær også obs på at CP er litt sær på nålene...
ELX 705 eller Organ SY2922 gir ofte best resultat. Slitt nål eller hakk i nåla etc = mislykket resultat, nesten 98% 

Tips for å avslutte en coversøm - kan dere se her på denne videoen ! 


Når du syr i et vanskelig stoff, som rayon/lycra jersey - start å sy på en prøvelapp og dytt hovedarbeidet ditt inntil denne. Det vil hindre stoffet fra å strekke seg, og utelukke muligheten for hoppesting. Halslinninger på disse type stoffene bør avsluttes med et apparat. 

For halslinninger og ermer på vanskelige stoffer, vri til 3/8 (1 cm) og sy med en smal coverstitch, la kanten gå langsmed foten - med to nåler, plassert til høyre. 

For kanter/faød på vanskelige stoffer, bruk 3/4 (10 cm) bredde. Kanter/Falder på tykkere stoffer kan det stilles bredere.

Kjedesømmen er strekkbar og kan bli brukt for å sy på strikk og vevde stoffer. Den er spesielt fin for veldig fine strikkede stoffer, hvor en overlock kan lage uønsket ekstra bulker/humper. Mange vevde stoffer er sydd med kjedesøm, feks dongeribukser har coversøm på toppen - for å sikre sømmen. Kjedesømmen kan også brukes til å dekorere gardiner eller andre interiørting. 

For å finest mulig hjørner ved falding/kanting - la en nål bli stående i stoffet - den lengste - løft foten og snu stoffet. 

For mange er det hvite sybordet en nødvendighet:
1) Det støtter vekten av stoffet for å unngå hoppesting (at nålene drar stoffet) 
2) Du kan da kjøpe apparatene som selges på Ebay, de festes da til bordet
3) Fordi bordet gir deg stort flatt område til å arbeide på. 

Hvis du har problemer med å sy i lette stoffer, legg en en stripe vannoppløselig stabilisator under stoffet - dermed vil feederen vil ta tak i dette, istedenfor stoffet. Det vil forhindre strekk. Fjern dette med vann etterpå. olve completely.

For å sy i fleece, prøv disse innstillingene:
Top tension = 3
Looper tension = 2
Differential feed = 1.0
Stitch length = 3.5
Trykkfotpress - Den hvite knotten skal stå med toppen, ca likt i høyden med selve maskinens topp
Knotte måler ca 14 mm 

Myk rayon/viskose/lycra strikk er ikke alltid lett å sy coversøm på. For dette stoffet reduser trykkfotpresset og differnsialen. 

Apparat Tips
1) Hold kanten på apparatet så nærme trykkfoten så mulig. Hold det i en svak vinkel, så kanten nesten er borttil foten.
2) Test alltid differensial, trykkfotpresset, spenningen, stinglengde etc - uten apparatet først. Vær sikker på at du bruker det samme antall lag stoff, som du skal bruke i apparatet etterpå.
3) Ikke bruk stoffer som er for mye strekk i
4) Ikke la stoffet henge i apparatet, det kan det strekkes for mye - mens det mates i apparatet. Her er det fint med sybordet.

Hvis du har erfaring med hoppesting når du bruker apparatet - anbefales det av og til "lengde, løs, stram" regelen 
1) Minsk stinglengden 
2) Løs opp på looperspenningen (og stram nålspenningen) 
3) Lett på trykkfotpresset (skru inn) 
4) Skift til 90/14 nåler
Spray apparatet med silikon spray i ny og ned, kan også være nyttig

For å sy i strikk, med apparatet:
1) Klipp jevnt kanten på arbeidet ditt
2) Sy strikken på vrangsiden av arbeidet. Sy en overlock søm inntil strikken (uten kniven selvfølgelig) eller sikk sakk det med vanlig symaskin
3) Mat arbeidet inn i apparatet, med rettsiden opp, på samme måte som at strikken ikke var der. 

Sy 1/2" kantbånd (brettet til 1/4") 
1) Bruk Center Guide foot with rudder
2) Bruk riktige nåler ! 
3) Brett kantbåndet, så bretten ligger til høyre
4) Legg kanten slik at den blir påsydd til høyre for rudder
5) Sy

Nåler:
Ikke bruk vanlige synåler i CoverProen, uansett hva forhandlere måtte si! Desverre vet mange forhandlere lite eller ingenting, om hvor viktig dette punktet er på CoverProen. Vanlige synåler vil kunne lage hoppesting. Spesielle covernåler har lenger skaft, lenger "grøft" enn vanlige nåler og ball point. (light ball point) Dette skal sammen forhindre hoppesting og trådryking. 

Coverstitch nåler lages av både Schmetz og Organ. Dette er nåler det som regel er enkelt å få tak i på nett. Selv om Organ nålene koster mindre, er de like bra som Schmetz. 

Schmetz nålene heter ELX705 og finnes i to størrelser, #12/80, og #14/90. Organ nålene heter SY2922 finnes i tre størrelser #11/75, #12/80, og #14/90. Mer deg at 90 virker godt på de aller fleste stoffene, og blir sett på som den mest anvendte av disse. 

Spesialnålene koster litt mer enn vanlige symaskinnåler, men du trenger ikke bytte de for hver prosjekt. Noen bruker dem gjennom mange prosjekter, andre skifter dem jevnlig. Det er en god ide og ha ekstra nåler tilgjengelig, det hender de brekker. 

Center Guide Foot
Dette er en gjennomsiktig plastfot som har en avtagbar "stang". Denne foten kan brukes uten denne, som en vanlig gjennomsiktig fot - det gir deg god oversikt ved vanlig coversøm. 

Når metall"stangen" er på foten, har den samme funksjon som en vanlig symaskins "stitch in the ditch". (Sy i grøfta) Denne er fin til å sy coversøm over sømmer. Hvis du vil "toppsy" over sømmen, denne foten er helt fantastisk til dette. Sammme hvor sent, eller forsiktig du syr, vil du sjelden klare å sy en helt rett linje over sømmen, uten denne foten. 

Merk deg, at om du kjøper denne - trenger du ikke den gjennomsiktige foten. Når du tar av stangen, har denne samme funksjon.

Sybord
Bordet måler 12" *8" og er flott på grunn av to ting (pluss de i teksten lenger oppe) Bordet er hvitt. 
Først gir dette en flat flott overflate og arbeide på, som forhindrer strekk og gir et flott resultat for arbeidet ditt. Sømmen blir jevn og fin. For det andre gir det en fin og god støtte som apparatene kan festes til. 

Det finnnes også et stort akryl bord som er gjennomsiktig. Dette er massivt og måler 18" * 24". Dette kan ikke brukes på samme måte som det lille, med apparatene. 

Adjustable Seam Guide
Denne foten hjelper deg å sy en bestemt avstand fra kanten av arbeidet. 

Det er fire typer "Elastic Gathering Attachments". To typer for å sy fast strikk på toppen av stoffet (bred og smal bredde) og to stykker for å sy strikk under stoffet. (smal og bred bredde) Disse krever litt erfaring med spenning for å få skikkelig til. 

Hemming Guide og Hem Guide Type 2:
Disse lar deg sy kanter/falder som passer inn mellom 5/8" og 1-3/4". Forskjellen på Hemming Guide og Type 2 Hem Guide er at Hemming Guiden bare folder for en coversøm, mens Hem Guide Type " - både folder stoffet og holder det på plass. 

Hvilket kantbåndsapparat, og trenger man dem? 
Apparatene hjelper deg å sy en kant på raskt, men du må investere en del penger i utstyr og lære å bruke det skikkelig ! 
Noen bruker apparatene til omtrent alle prosjektene sine, andre omtrent aldri. Merk deg at apparatene kan brukes på mange stoffer, men ikke alle ! 
Veldig tynne og "rullende" stoffer fungerer ikke særlig godt med apparatene. Noen ganger kan det hjelpe å stabiliserer stoffet, men noen stoffer er bare ikke brukbare til apparatene. 

Det er to typer apparater. "A" apparatet bretter stoffet en gang, og lar det bli en sårkant på innsiden av arbeidet. 
"B" apparatet bretter stoffet dobbelt, og gir et rent - men tykkere resultat. Apparatene er omtrent formet som bokstavene i seg selv 

Desverre så produserer bare Janome "B" apparatet. For de som syns denne gir for tykkt resultat, finnes det løsninger på Ebay feks. 

Å bruke apparatene krever erfaring og øvelse. Først må du lære deg hvordan du kutter og bretter stoffet, og sniker det gjennom apparatet på riktig måte. Så må du lære deg hvordan apparatet skal vinkles, på maskinen - spesiellt om du bruker en annen løsning enn Janome apparat platen. Du må også lære deg innstillingene for de ulike stoffene du skal bruke. 

Her en liste over ubrettet "klippe" størrelser, for "A" enkel brett (selges på Ebay - Sharp Sewing - tidligere hvertfall) 

1"..............5/16"
1-1/8"........3/8"
1-1/4"........7/16"
1-3/8"........1/2"
1-1/2"........9/16"
1-9/16"......9/16"
1-3/4".......11/16"
1-7/8"........3/4"
2" .............3/4"
2-3/16"......7/8"
2-3/8"........1"
2-3/4"........1-1/8"
3"..............1-1/4"
3-1/2"........1-1/2" 

Desverre er 3/8" størrelsen (ferdig) ansett som den mest praktiske størrelsen, ikke lenger tilgjengelig som "A" apparat. Men den litt smalere 5/16" (ferdig) størrelse er tilgjengelig.